Història

L’església de Santa Coloma de Centelles

El primer document on surt esmentada l’església de Santa Coloma de Centelles és l’acta de consagració de l’església de Sant Martí del Congost del 5 d’agost del 898.

L’actual edifici es va construir entre 1704 i 1711, però el campanar i la capella Fonda són elements de l’antic edifici de finals del segle XVII.

El campanar és de secció de base quadrada i té una alçada de 37 metres. A partir de mitja torre esdevé octogonal. Al primer pis hi ha la maquinària de l’antic rellotge i al segon, actualment, hi ha quatre campanes. Més amunt dues de petites en una estructura metàl·lica. (La construcció del campanar)

La capella Fonda es creu que és la part més antiga de l’edifici i està dedicada a la Verge Dolorosa. L’any 1920 va tenir una reforma important a càrrec de l’arquitecte modernista Manuel Joaquim Raspall.

Actualment el presbiteri el presideix un retaule de talla de fusta policromada del qual es desconeix qui el va projectar. A la fornícula principal hi ha una escultura de Santa Coloma i a sobre una de Sant Llop. Als costats hi ha les imatges de Sant Miquel dels Sants i Sant Francesc de Paula.

La nau té sis capelles laterals a cada banda, amb una tribuna sobre cadascuna d’elles.

A la façana de l’església actual, presideix la porta principal una escultura de pedra que representa Santa Coloma.

• Centelles. Aproximació a la seva història
    Antoni Pladevall
    Vic. Eumo editorial, 1987

• Centelles artística. Un recorregut per la seva història de l’art